Tentang kami

Tentang kami

Saturday, August 7, 2010

Today Story.........

Pagi 07 Ogos 2010, memang dah plan awal dari semalam aku nak buat sarapan nasi lemak hari ini. Seawal 7 pagi aku terus memerah kelapa fresh untuk memasak nasi kerana yang segar lebih menimbulkan rasa aroma dari yang segera. Setelah siap memasukkan halia ke dalam periuk nasi untuk lebih wangian aku terus menekan suis rice cooker (hehe maklum lah sekarang semua pakai karen jek), aku terus mengupas bawang,lada halia untuk dibuat bahan sambalnya plak. Mak aku kata kalau sambal ni tak nak pedas kita kene garingkan lada sampai nampak kehitaman (aku memang tukang buat sambal dari zaman duk hostel dulu, dah mcm muka sambal pun ada... hehehe).

Lebih kurang 8.30 pagi sarapan sedia terhidang dengan kepanasannya yang masih terasa (huhu).Suamiku dan anak2ku terus menjamu dengan tekunnya. Yang bestnya hero2 kecilku yang susah nak makan berselera plak pagi ni menikmati nasi lemak ibunya.

Seperti biasalah kalau setiap kali aku masak pagi ke, tengahari ke, malam ke akan ku pastikan berapa markahkah yang aku akan dapat dari suami untuk aku mempertingkatkan lagi tahap kesedapan masakan aku (hehehe). Tergelak besar aku bila mana aku mendapat 10/10 dari ujian rasa dari hero utamaku. Hahahaha..... teringat plak markah periksa waktu sekolah dulu2...

Cerita tentang masakan plak, selama 6 tahun aku berkahwin ada beberapa menu yang aku pelajari dari ibu mertuaku iaitu Mee Ngopek (tertanya2 pula kenapa mee tu namanya ngopek). Mee Ngopek adalah bahawa jawa yang mana mee ini akan disediakan untuk orang kampung yang datang rewang jika ada kenduri kendarat di rumah (lebih kurang gitu lah agaknya), tapi bila dah selalu buat mmg tak dinafikan mmg kelazatan mempunyai ciri2 tersendiri (lebih kurang Mee Kuah di Johor). Dulu sewaktu aku sekolah menengah makcik kantin selalu buat dan memang lazat. Berbalik kepada menu yang aku pelajari tadi, satu lagi iaitu jangan lombok (kalau kat johor sambal goreng). Jangan lombok ni berwarna gelap sikitlah kerana tidak ada santan dan rasanya memang sedap manis,masin,masam mmg cukup rasa.Rencahnya lebih kepada babat lembu,kentang,soon dan tempe. Sesekali buat ada kelas juga (hahaha).

Bab2 kuih aku ni bukan tak pandai buat tapi cik las lebih sikit dari masakan berlauk. Apapun pendapat aku memasak ni ilmu yang paling mudah untuk difahami kerana kalau kita selalu mempraktikkan akan jadi satu lekatan di satu sudut dalam otak apa yg patut kita ambil bahan untuk menu yang kita nak masak, kerana dahulu aku bukan lah orang yang rajin masak, akan tetapi bila dah bergelar isteri dan ibu perasaan untuk mendalami bidang masakan agak terujalah juga untuk memberi kenikmatan dan kelazatan kpd suami dan anak2.

Syukran...
Alhamdulillah.

1 comment:

aYa said...

rajinnye ibu fnf masak,,..harap2 nnti cik ayablh jd mcmm ibu fnf...
penyakit m cik aya dh kronik..