Tentang kami

Tentang kami

Friday, September 17, 2010

8 Syawal 1431H.... Alhamdulillah....















Syukur ke hadrat Ilahi kerana terus memberi peluang dan kesempatan yang baik untuk menyambut Hari Raya dengan bersederhana tanpa ada kesulitan.

Tahun 2010 ni kami menyambut Hari Raya di kampung Perak yang saban tahun akan dipenuhi sanak saudara yang begitu ramai. Kami telah merancang lebih awal untuk pulang pada 8hb Sept 2010 selepas selesai urusan pekerjaan. Akan tetapi kerana satu tragedi berlaku terpaksa pulang lewat dan dalam kepenatan. Kami sampai pada pukul 3 pagi di kampung halaman di Perak. Kerana kepenatan terpaksa melepaskan waktu sahur kerana keletihan.

Suasana di Perak begitu meriah kerana tahun ini semua berkumpul dan masing2 sibuk menyiapkan persiapan memasak juadah Hari Raya.Faris dan Fatih paling gembira kerana sepupu2 semua berada di sana. Pagi2 lagi FnF dah bangun dan tak sempat mandi lagi dah terus lari berkejaran. Di Perak makanan paling utama adalah lulang iaitu kulit lembu di masak lemak dan seperti biasa lemang rendang yang pasti menyelerakan setiap Hari Raya yang tiba.

Setelah sebulan berpuasa, tiba lah Syawal dan pagi2 embah lanang dan wedok serta sedara lelaki telah pergi ke masjid, yang perempuan terpaksa menunggu di rumah kerana anak2 yang masih kecil. Lebih kurang pukul 10 pagi kami semua berkumpul mendengar tazkirah dari embah lanang untuk muhasabah diri seketika. Tahun ni masuk tahun ke 4 kami beraya di rumah Perak dan alhamdulillah semua masih dikurniakan kesihatan yang baik olehnya dan masing2 sedang menuju ke arah kehidupan yang lebih baik.Berkat doa kedua ibu bapa lah yang dapat memberi seribu makna yang tidak berbelah bagi. Terima Kasih Mae,Pae,Mak dan Abah. Segala pengorbanan kalian akan kami ingat dan kami simpan sebagai panduan untuk menuju ke arah yang lebih baik. Aminnn.

Setelah selesai bermaafan, kami pun memulakan perjalanan ke rumah saudara2 terdekat yang mana tiap2 tahun akan kami kunjungi bersama keluarga yang lain. Sehinggalah petang raya kedua kami bertolak pulang ke Batu Pahat.

Alhamdulillah segala urusan berjalan dengan baik. Terima Kasih padanya.

No comments: